Rakan-rakan

Thursday, August 5, 2010

SEMBELIT

Zaman skang ni ramai yang ada masalah sembelit.....
Sampai ada sesetengah orang menganggap sembelit ni perkara normal. Ada yang 2,3 ari baru sekali buang air besar. And sepanjang saya jual produk kesihatan berasaskan lingzhi ni saya penah dgr yang pesakit2 yang ada penyakit kronik 2,3 kali sebulan. Bayangkan kat mana makanan2 yang diorg makan tu dok.... Yes, kat dalam perut penuh ngan makanan2 yang dah basi. So, usus akan serap zat2 makanan yang dh basi ni utk disalurkan ke seluruh badan.... Itu yang badan jadi lemah, tak bermaya, byk toksin....dan badan byk angin. Sebab apa saya ckp bile sembelit badan byk angin? Bayangkan, kita simpan makanan dlm bekas tertutup, seminggu lepas tu kita bukak bekas tu. Apa yang jadi, makanan tu akan kluarkan byk gas (angin) yang busuk. Bila wap naik kat kepala, itu yang jadi migrain. Mulut pun berbau busuk. Badan lenguh2.
Tp ramai yang tak mengaku (atau tak tahu) yang diorg sebenarnya sembelit.
Buang air besar mestilah 1-2 kali sehari, bukannya sekali 3-4 hari.
Kadang yang kita buang pun bukan sisa makanan semalam, ntah2 makanan yang 2-3 mggu lepas.
Kita blh tahu samada kita sembelit atau tak melalui najis kita
Bentuk
Najis berbentuk besar dan panjang dengan diameter lebih kurang 2-3 cm adalah normal. Najis yang terlalu keras, ketul2 seperti najis kambing menunjukkan saluran usus semakin uzur.
Warna
Najis yang berwarna kuning keperangan menunjukkan seseorg itu sihat. Warna najis yang gelap menunjukkan saluran usus semakin uzur. Biasanya kalo bayi buang air besar dan najis dia akan berwarna gelap, esoknya suhu badan dia akan naik.
Bau
Bau yang teramat busuk menandakan saluran usus semakin uzur. Bau najis sepatutnya tak terlalu busuk smpai 1 rumah blh bau.
Kekerasan
Najis mengandungi lebih kurang 75%-80% air. Ia dapat dikeluarkan tanpa tekanan. Jika najis terlampau keras dan sukar dikeluarkan, atau berbentuk cair, ini menunjukkan ketidaknormalan fungsi usus. Pada ketika itu, fibre diet mesti dimakan untuk memulihkan kesihatan saluran usus. Apabila saluran usus menjadi uzur, daya imuniti turut merosot di mana kita mudah menghidapi penyakit. Najis baru sepatutnya terapung. Kalo najis yang tenggelam, itu maknanya najis dah lama

*Tgk najis adalah makruh dari sisi Agama ISLAM.....
tgk lah sekali imbas untuk kesihatan.......

No comments:

Post a Comment